Undvik skador när du bygger om hemma

Det är viktigt att du vidtar olika försiktighetsåtgärder när du ska syssla med DIY. En olycka händer så lätt och kan innebära att du får svåra smärtor och måste avbryta jobbet helt. Till de vanligaste arbetsskadorna hör ryggskott och sträckningar, men även obehagliga kläm- och skärsår. Håller du på med hemmafixande under lång tid kan du också råka ut för belastningsskador.

För att du ska slippa onödig värk och pina finns det många förebyggande åtgärder som du kan ta till. Något så enkelt som att värma upp dig ordentligt innan du börjar kan förhindra muskelbristningar och sträckningar. Att hamra, såga, lyfta och skruva är likvärdigt med ett tungt träningspass och därför är uppvärmningen viktig. Med en skadeförebyggande massagepistol får du igång blodcirkulationen ordentligt och du kan dessutom ge dig själv en skön behandling efteråt för att lösa upp muskelknutor och stela leder.

Den viktiga ergonomin

Ergonomin är A och O för att du ska undvika skador. Det innebär att du intar olika kroppspositioner och använder dig av redskap som avlastar kroppen så mycket som möjligt. Ett exempel är hur du lyfter tunga föremål. Böj ordentligt på knäna, ta tag i det som ska lyftas och håll ryggen helt rak medan du rätar ut knäna igen. Håller du den ställningen blir det benen och rumpan som får jobba istället för din rygg. Sikta alltid på så avlastande kroppsvinklar som möjligt och låt de stora muskelgrupperna göra det de är bäst på.

Skynda långsamt

Du har säkert hört det gamla ordspråket förut och när det kommer till byggjobb är det mer sant än någonsin. Har du bråttom och slarvar är det lätt att göra en sned rörelse eller slå hammaren på fingret, vilket du kan få betala för under många veckor framöver. Genom att arbeta i en lugn och stadig rytm och ha full kontroll över dina kroppsrörelser undviker du många problem – både för din kropp och ditt projekt.

Ta många pauser

På samma tema att skynda långsamt är också regeln att ta många pauser. Om du gör upprepade rörelser under en längre tid kan du lätt skada axlar, nacke och rygg och därför är korta pauser mycket klokt. Om du inte vill stanna av helt kan du växla mellan olika uppgifter vilket gör att kroppen inte fastnar i ett läge hela tiden. Bjud dig själv på en skön massage efteråt för att undvika onödig stelhet.

Använd rätt utrustning

Med bra verktyg och skyddsutrustning kan du undvika många blessyrer. Ska du skaffa en ny såg eller en borrmaskin är det smart att välja så väl genomtänkta verktyg som möjligt, exempelvis verktyg med sköna handtag och bra grepp. Ha också skyddsglasögon och munskydd tillhanda för att inte få i dig giftiga ämnen eller flisor i ögonen.